joi, 29 mai 2008

povesti de la bloc: sfarsitul

cum am spus in postul trecut, voiam sa-ti spun si cum am auzit ca se sfarseste cineva, nu numai cum incepe. spuneam ca dupa ce a nascut copilul, femeia enervanta de deasupra noasta s-a mutat in alta parte, lucru care nu l-am regretat niciodata.


de fapt in locul ei, s-a mutat o familie de 2 cu care ai mei s-au imprietenit. si uite-asa, am auzit - tragand cu urechea prin usa bineinteles ca au de a face cu o matusa nesuferita. aparent au cumparat casa babei cu conditia ca ea sa o poata folosi pana moare. si incet incet au ajuns sa o si ingrijeasca nu numai pe ea, dar si pe cele 2 surori ale ei care au stat in casa inchiriata de vecinii nostri.

a fost un proces treptat. initial, baba era singura cu o studenta. pe urma, a dat-o afara pe studenta si a venit cu sora-sa - prima sora. in acelasi timp, desi casa nu mai era a ei, vorbise cu un securist de-acolo pe la spatele vecinilor nostri, intelegandu-se sa ii dea de mancare numai lucruri straine (ca de, matul babei era fin) in schimbul casei.
si uite-asa traia baba linistita si au trecut cativa ani pana cand, incepand sa o lase memoria (a fost diagnosticata ulterior cu alzheimer) s-a certat ingrozitor cu sora ei. de fapt ele nu se intelesesera niciodata decat pentru a se alia impotriva vecinilor nostri. vecini care sunt niste oameni foarte buni si rabdatori.

si intr-o zi, sora babei, a iesit din casa tipand, s-a dus in herastrau (casa e pe-acolo pe undeva) si s-a aruncat in lac. a fost gasita de politie dupa ce se inecase. baba a jelit-o si vecinii au adus-o chiar in blocul meu cateva zile. urla mereu cat o tinea gura si pana la urma au dus-o inapoi la ea in casa (de fapt la casa vecinilor mei).

nu dupa mult timp, o alta sora a intrat pe fir si s-a aciuit acolo. a doua sora fusese o canteareata de bar si o actrita de un talent discutabil care nici macar n-a avut prevederea de a-si cumpara o casa pentru cand i se ducea dracului frumusetea. dar s-a descurcat in cele din urma.
a venit sa stea cu baba si vecinii nostri au trebuit s-o ingrijeasca si pe ea.

in cele din urma, telefoanele au inceput sa sune noapte tarziu si sa se auda zgomote infundate de la etajul 5 si usi trantite. a fost si o perioada in care vecinii nostri nu s-au mai inteles intre ei. se certasera din cauza babei. imi amintesc asta precis pentru ca am vazut-o pe vecina la noi, pe canapeaua portocalie noua, cu un teanc de servetele in maini si de jur imprejurul ei plangand in hohote in timp ce mama se straduia sa o calmeze.
a trebuit sa plec bineinteles dar arata atat de jalnic cu fata acoperita de par negru in mijlocul unui inel de servetele mototolite incat mi-a fost mila de ea.
in cele din urma, ei s-au impacat, dar atunci cand vecina mea plangea pe canapea, am auzit-o spunandu-i mamei ce se intamplase. baba, care de la o vreme nu se mai putea tine si avea nevoie de scutece imprastiase peste tot excremente si ameninta ca o omoara pe sora ei. sora-sa, am inteles, sustinea ca a gasit-o pe baba cu un cutit sub perna.

era clar ca baba se apropia de moarte si sora-sa, care era de cam aceeasi varsta nu o ducea mai bine. amandoua mancau ce le duceau vecnii nostri pentru ca nu mai voiau sa se miste si pretindeau manichiuri, pedichiuri si femeie la curatenie tot timpul. mai sustineau ca baba daduse casa degeaba.
pana la urma, baba in drum spre toaleta, in timp ce intindea excrementele pe gresie, a alunecat probabil din cauza propriilor excremente si si-a rupt piciorul. sau cel putin asta sustinea ea.
vecinii mei au trebuit sa se duca de aici, zona obor in mare, pana la herastrau de peste 3 ori pe zi timp de mai multe zile ca sa o ridice. si era si grea ca o balena la cele peste 90 de kg pe care le avea. pana la urma si sora-sa a cazut asa.
parea ca pe cele doua nu le mai tine cartilajele si asadar urmeaza sa se prabuseasca intr-un maldar de carne pe jos dintr-un moment intr-altul.

de aici a si iesit scandalul. el voia sa o duca pe sora babei, pe arivista la un camin si sa o ia pe baba in bloc ca sa poata inchiria casa aia si ca la final, cand baba urma sa moara sa se mute acolo langa herastrau. ea in schimb nu voia sa ii faca asa ceva babei spunand ca indiferent ce a facut, e tot o fiinta umana. el a numit-o pe baba "bestia" si i-a spus sotiei ca daca nu o expediaza pe sora bestiei si nu o iau pe bestie in apartament dupa o saptamana petrecuta la 9, vor divorta.

de-aia, au reusit sa cheme o ambulanta dupa sora bestiei si sa o duca la un camin. nu ar mai fi rezistat acolo oricum. cat despre bestie, au dus-o la un spital, i-au pus piciorul in ghips si au trebuit sa o duca acasa, in blocul in care stau si eu, la etajul 5.

nu va mai putea sa mearga pentru ca la varsta ei, oasele nu se mai pot suda. si aici, la etajul 5 am si auzit-o.
iti dai seama ca nu imi facusem o parere buna despre ea. eram la dus si atunci a inceput sa tipe. de fapt tipa mereu, mai ales noaptea. intotdeauna face la fel. vrea atentie. intai, ia numele surorilor ei la rand implorandu-le ajutorul ca-ntr-un fel de cantec ciudat. si pe urma, spune, ileana, draga scumpa, ajuta-ma. si face asta si cu numele vecinului.si se tot jeleste.

dar pe ea n-o doare nimic pentru ca imediat ce intri in camera, tace. ei o schimba de doua ori pe zi, ii dau de mancare si aduc medici pentru ea dar niciodata nu e multumita. a tot urlat.
pana intr-o buna zi. pana in ziua in care faceam dus.

atunci, pe masura ce se jelea, s-a oprit brusc. a inceput sa-i dracuie pe vecinii mei si pe urma a inceput sa urle un suvoi incoerent de silabe. si pe urma a urlat prelung. si pe urma s-a facut liniste.

coliva a fost gustoasa. intotdeauna mi-a placut coaja de portocala.

0 comentarii: